Strainul de Albert Camus

thestranger_bookcover31 Străinul e un roman care poate să te transforme foarte profund. Filozofia de viaţă descrisă şi demonstrată de personajul principal e una la care tind mulţi oameni azi şi deşi eu nu sunt de acord cu ea, trebuie să recunosc forţa incredibilă a celor 100 de pagini format “Biblioteca pentru toţi”. Da, e un roman care se citeşte în maxim 2 seri dar care te poate marca pe viaţă. Pe scurt este vorba despre destăinuirile celui mai sincer om din lume, care refuză să se supună convenţiilor sociale şi promovează, ca valoare fundamentală, adevărul. Tocmai în numele acestui adevăr refuză categoric abstractul, în care putem include religia, sentimentele omeneşti sau timpul. Pe de altă parte trăieşte şi se ghidează după concret, adică după simţuri, după lucruri palpabile şi după inevitabila moarte. Cum poate sa-ţi placă un om pentru care, dacă ar muri acum sau peste 40 de ani, ar fi totuna? Sau care spune: “Daca ar fi să trăiesc toată viaţa într-o scorbură de copac, având ca unică preocupare să privesc doar cerul, nu m-aş plictisi”. Şi totuşi l-am putut înţelege, l-am putut simpatiza şi chiar admira.
S-a spus despre această carte că este o ilustrare a teoriei absurdului. Dar cred că e mai mult de atât. Viaţa este în general absurdă. Ei, şi? Spune-mi ceva nou! Noul este tocmai personajul principal din “Strainul” care se comportă absurd. Iar ceea ce cred că vrea să ne transmită Camus este normalitatea acestui comportament. Pentru că într-o viaţă care am căzut de acord că este absurdă, cum e normal: Să te comporţi logic, raţional cum facem cu toţii sau să-I răspunzi vieţii firesc, şi să fii şi tu absurd?
Cititi “Strainu”. Sunt 100 de pagini mici şi merită fiecare cuvant!

~ de cossutah pe 1 Decembrie, 2008.

15 Răspunsuri to “Strainul de Albert Camus”

  1. Aceasta coperta e foarte potrivita pentru ce vrea sa transmita romanul.
    Daca vreti sa mai cititi o recenzie buna la Strainul, aici: http://www.bookblog.ro/x-anca-cristina/strainul/

  2. m-a convins recenzia ta. cred ca voi reciti cartea. se spune ca la varste diferite cartile se inteleg diferit.

  3. Craciun fericit! alaturi de cei dragi. Sa fie masa imbelsugata, inima implinita si bucuria prezenta.

  4. foarte frumos romanul:D mi-a placut mult:)

  5. Felicitari sincere. O lectura critica duce dincolo de perceptia trairista a romanului, dar important e ca cititm ca sa traim sub semnul scrisului.

  6. Am citit „Strainul” in liceu, in perioada mea de Sartre, Camus si Simone de Beauvoir. Recent am fost la o expozitie cu picturi de-ale celor trei prieteni. Imi plac mult. Din pacate in ultima vreme nu am mai citit filosofie existentialista. M-am potolit. Nu mai pun atatea intrebari. Si intr-un fel, e bine.

  7. meurseult e un personaj fericit

  8. o adevarata revelatie.

  9. Am sa citesc cartea. Sper sa fie una pe care sa o citesc in doua seri, dar sa o descifrez timp de o viata intreaga.

  10. da, am citi si yo Strainul! este o carte profunda in stilul atat de consacrat a lui Camus; si ciudata… ce poate fi mai staniu decat un om abstract intr-o realitate pe care o consideram concreta. Apreciez filosofia de viata a personajului principal – o gandire atat de profunda, eliberata de prejudecati, lipsita de clisee! a, si felicitari pentru blog! imi pare rau k nu l-am vazut inainte! pare interesant! succes in contunuare!

  11. superba cartea

  12. Mă tem că vezi lucrurile cam simplist în privința lui Mersault. Romanul este ușor tezist și cam toate lucrările literare (că e vorba de roman, sau de piese de teatru) ale lui Camus ilustrează o teză (destinul absurd al omului plonjat într-un mediu ostil și indiferent) sau un sistem ideologic din propria-i filosofie. E destinul unui om alienat, străin, într-o lume străină, iar faptul că poate admira cerul o viață întreagă fără a se plictisi înseamnă că nu-i pasă de țelurile obișnuite ale omului (averea, iubirea, căsnicia, poziția socială sau profesională etc), ci doar de…arta contemplației, a meditației, atât de asemănătoare, în cazul acesta, cu arta japoneză a meditației asupra unei frunze, a unei pietre etc, prin care te relaxezi și iesi din tine și…din timp. Mă tem că trebuie să recitești romanul din perspectiva filosofiei lui Camus, nu ca pe un roman oarecare. Citește Omul revoltat, Căderea, Mitul lui Sisif și perspectiva ta asupra romanlui (the point of view on narrative meanings) se va schimba cu siguranță.

    • Multumesc dar eu cred ca atunci cand spunea ca ar putea privi numai cerul toata viata, nu se gandea la meditatie, sau la puterea meditatiei ci la viata. La viata lui pe pamant, NU-i pasa de arta contemplatiei cum zici tu ci tot de fericirea lumeasca. Numai ca asa simtea el ca o poate atinge. Tocmai ca el credea numai in concret, numai in lucrurile care exista, de altfel. Nimic abstract nu e real, zice el.

  13. Am citit romanul in liceu si l-am recitit in facultate si l-am apreciat la un alt nivel:)
    Imi place foarte mult, consider ca A. Camus este unul dintre cei mai interesanti romancieri pe care i-am aprofundat.

Lasă un răspuns

 
